Cursussen en Workshops


Mar, 4th

Mediteren in Thailand

Geschreven door Sharonna met 10 commentaren

 

Deze keer wil ik jullie graag vertellen over mediteren.

In januari 2003 aan het einde van een half jaar reizen in Azie heb ik mezelf “getrakteerd” op een retreat. Een retreat is het terugtrekken uit de dagelijkse leven en teruggaan naar de basis. We verbleven 10 dagen in stilte in een meditatiecentrum speciaal opgezet voor westerse mensen in het zuiden van Thailand. Er is een programma van 4 uur sochtends tot 9 uur ‘savonds. Er wordt les gegeven over meditatie, de 2e en laatste maaltijd is om 12u ‘smiddags, ‘sochtends is er yoga en ‘savonds thee. Verder bestaat het programma alleen uit mediteren; zittend, staand en lopend.

Je kan genieten van de prachtige natuur om je heen en ‘savonds slaap je op je eigen kamertje op een mat onder een net zodat de muggen en andere beestjes je nachtrust niet verstoren. Je kleding kun je met de hand wassen en naast al deze activiteiten krijg je ook een taak zoals vegen, vuilverbranden of tafels afvegen etc.

Sinds de eerste keer ben ik nog vele keren teruggekeerd en hopelijk kan ik in de toekomst nog vele malen langsgaan.

Zo terug naar de basis en in stilte met jezelf geeft je een hoop inzichten over het leven en over hoe je zelf in elkaar steekt.

Als je 10 dagen stil bent en alleen luisterd naar je eigen gedachten, wordt goed duidelijk welke gedachten zich in jouw hoofd afspelen. Je wordt geleerd over de werking van je geest en kan dit gelijkertijd toetsen aan de werking van je eigen geest. Dit helpt je bewust te worden.

Zo kwam ik er de eerste keer achter dat ik veel negatieve gedachten had en ook veel oordelen over mezelf en over anderen. Toen ik me daar bewust van werd begon het lange proces van verandering. De negatieve gedachten zaten diep geworteld en werden als een mantra herhaald in mijn hoofd. Langzaam leerde ik meer liefde naar mezelf te sturen en mezelf te vergeven. Nu ik me bewust werd van mijn gedachtengang leerde ik realistischer kijken en gaf ik mijn negatieve gedachten geen aandacht meer door er niet meer op te reageren. Ze zaten er nog wel maar ik reageerde er niet meer op (sprak ze ook niet meer uit) en zodoende namen ze in kracht af en langzaam lukte het me om ze te verplaatsen met positieve gedachten. Hetzelfde met de oordelen, ik had ze nog wel maar omdat ik me er bewust van was gaf ik er geen antwoord meer aan en verdwenen ze langzaam en leerde ik meer objectief te kijken.

Mediteren leert je lostelaten, het leert je onthechten en door te onthechten zul je minder lijden. Alles in het leven is tijdelijk, wij hechten veel waarde aan dingen die ons alleen tijdelijk geluk zullen brengen maar door jezelf en het leven beter te begrijpen kunnen we leren te onthechten en minder te lijden.

Mediteren kun je op verschillende manieren door, het doel is de gedachtenstroom te kunnen kalmeren maar ook reinigen en helder maken. Je kunt stilte meditaties doen, dit zijn meditaties waarbij je stil zit en je op de ademhaling concentreerd. Alle gedachten die je krijgt observeer je en laat je ook weer los door er niet in mee te gaan. Dit is in het begin ontzettend moeilijk want je zult merken dat na 1 minuut je gedachten er al vandoor gaan en jij mee gaat in de gedachten. Het enige wat je hoeft te doen is terugkomen naar de ademhaling en deze te volgen. In het begin heb je moeite met stilzitten, je voet of knie doet pijn, je neus kriebelt je gedachten gaan uit naar gister en naar morgen. Alles in het leven is tijdelijk, ook die kriebel, pijn en zorgen, observeer het en het verdwijnt. Het enige wat telt is dat je ademt hier en nu.

Mediteren kan ook op een meer actiever manier zoals bijvoorbeeld mantra zingen (in combinatie met armbewegingen). Door de woorden te herhalen (en te concentreren op de armbewegingen) en te zingen is je geest druk bezig zijn aandacht hierbij te houden en heeft het geen tijd om in de gedachtenstroom mee te gaan en kalmeer je je gedachten.

In deze tijd van informatie en drukte is het voor de mens in deze maatschappij erg moeilijk om rust te vinden voor zichzelf. Zelf als we willen slapen lukt het ons niet de gedachtenstroom te stoppen en missen we de nodige rust om te herstellen.

Het is goed om te weten hoe onze geest functioneerd en hoe we onszelf kunnen helpen deze te kalmeren en zodoende meer te genieten van het hier en nu.

Een eigenschap van de geest is denken, soms hebben we wel 60000 gedachten per dag of meer, maar als we leren onze geest te beheersen in plaats van andersom creeren we een beter leven voor onszelf en anderen.

Begin met meer mindfull te zijn, doe een ding tegelijk en probeer je volledige aandacht te houden bij die ene bezigheid. Luister niet naar de radio of televisie terwijl je ook aan de telefoon zit en iets eet. Probeer eens echt met aandacht te luisteren. Doe de afwas zonder aan de boodschappen te denken maar besef waarmee je bezig bent; “ik borstel nu het kopje met mijn rechter hand”. Elke keer als je bijv. iemand aanstoot of als je struikelt of je laat de deur hard dichtslaan ben niet echt mindfull.

Mediteren is iets wat je kunt leren maar waar je wel de tijd voor moet nemen. Probeer elke dag de tijd te nemen voor jezelf om in stilte te zitten, gewoon te zijn, eerst 5 minuten en dan bouw je het langzaam op. Raak niet gefrustreerd als het je niet lukt maar wees dan juist liefdevol naar jezelf. Geef niet op maak ruimte om jezelf te leren kennen, je lichaam, je geest en je ziel, jij bent uniek. Hoe stiller het in je is hoe beter je kunt luisteren naar jezelf en je hogere zelf die alle wijsheid bezit en jou vertelt wat de beste beslissing en keuze voor jou is des te gelukkiger je wordt!

 

Ik ben sinds 2003 al minstens 10 keer naar Suan Mokkh wedergekeerd, telkens als ik in Thailand ben wil ik terug naar dit meditatiecentrum om weer helemaal bij mezelf te komen. Na 10 dagen stilte en mediteren voel ik me diep in contact met mezelf en de natuur om me heen, mijn lichaam is gedetoxed van het gezonde en regelmatige eten 2 maal daags en mijn lichaam is helemaal flexibel van de 2 uur yoga in de ochtend 10 dagen achter elkaar.

Suan Mokkh heeft altijd een speciale betekenis voor mij omdat daar mijn pad naar yoga is begonnen. De eerste keer dat ik daar was oefende ik ‘sochtens yoga in de sala en zag hoe een mooie vrouw ontzettend lenig en sereen haar yogaoefeningen deed. Echter na 4 dagen vertrok ze uit het centrum en kon ik haar niet bedanken voor de inspiratie die ze me gaf. Het toeval wilde dat ik haar na de retreat in de drukke straatjes van Bangkok zag zitten. Ze nam me mee naar een boekenwinkeltje en liet me een boek zien van BKS Iyengar en gaf me een adres van de yogaschool in Rishikesh. Diezelfde zomer vertrok ik voor de eerste keer naar India.

Op een latere reis naar Guatemala had ik lessen van een vrouw in San Marcos, ze vertelde me dat ze Sivananda yoga had geleerd in Nepal. 2 jaar later was ik in Nepal en al die tijd had ik in mijn hoofd dat ik daar Sivanada yoga ging studeren, binnen 3 dagen had ik mijn yogaleraar gevonden en trok ik in de ashram in om daar vervolgens 2 maanden te studeren en het yogische leven te leiden, back to basic.

Suan Mokkh is het mooiste retreat cente dat ik ken, een goed opgezet programma met lessen in boedhisme en mindfulness meditatie. Heerlijk thais eten, yogalessen en fantastische hotsprings in de prachtige natuur. Vergis je niet, een retreat doen en back to basic gaan is niet makkelijk, het zullen zware lange dagen zijn vooral in het begin maar na de 10 dagen heb je een ervaring opgedaan die je de rest van je leven kunt meenemen en gebruiken. En ookal ben je heel blij dat de 10 dagen voorbij zijn na korte tijd verlang je weer naar de rust en stilte!

Eind juni ’14 ga ik weer naar Thailand om in de maand juli de 10 dagen retreat te doen in Chaiya en de 7 dagen retreat in Koh Samui. Ben je geinteresseerd om 1 of beide retreats te volgen en wil je met mij mee reizen naar Thailand neem dan contact met me op en ga vast sparen voor je ticket!!

 

10 commentaren

  1. Ed C Says:
    March 5, 2013 at 11:38am

    Sharonna,

    Met veel interesse jouw verhaal gelezen. Bijzonder hoe jij op deze manier in het leven staat.

    Groetjes
    Ed
  2. Paula Says:
    March 13, 2013 at 10:14pm

    Bijzonder verhaal van een bijzondere vrouw!
    Mooi dat je dit gevoel, this way of life, zo kan vasthouden. Lijkt mij vandaag de dag ontzettend moeilijk.
  3. Nancy Says:
    April 18, 2013 at 09:52am

    Mooi en boeiend verhaal. Ergens trekt het mij ook wel, maar ik heb er echt de ballen niet voor. Ik heb even een kijkje genomen op de site, dat slaapverblijf lijkt me pittig...
    Knap van je dat je dit al zo vaak hebt gedaan, wat moeten dat mooie, bijzondere ervaringen zijn geweest.

  4. Michele Says:
    April 24, 2013 at 07:21am

    Wat een interessant en ontroerend verhaal. Bedankt voor het delen!

Post a comment


U mocht de volgende HTML tags gebruiken: <a><br><strong><b><em><i><blockquote><pre><code><ul><ol><li><del>


CAPTCHA Image
Reload Image

Ontwikkeld door Slimbytes.nl